Pantamera är den glada och peppiga personen som pushar oss alla att panta mera, medan Returpack är den inspirerande läraren som visar oss vägen mot en hållbar framtid. Returpack är den som står bakom varumärket Pantamera.
Pantameras logotyp fungerar som en peppande uppmaning till alla som pantar. Den ser likadan ut som Returpacks logotyp bortsett från att det står PANTAMERA under pilarna. Pantameras logotyp använder vi när vi snackar med alla konsumenter där ute som pantar.
Returpack är hållbarhetspionjären – och vår logotyp är en stark symbol för miljö, återvinning och hållbarhet. Den består av två pilar i gult och blått med texten RETURPACK under. Returpacks logotyp används först och främst när vi snackar med våra kompisar – alltså våra kunder, partners och underleverantörer. Men även i vår roll som arbetsgivare.
Pantameras logotyp fungerar som en peppande uppmaning till alla som pantar. Den ser likadan ut som Returpacks logotyp bortsett från att det står PANTAMERA under pilarna. Pantameras logotyp använder vi när vi snackar med alla konsumenter där ute som pantar.
Returpack är hållbarhetspionjären – och vår logotyp är en stark symbol för miljö, återvinning och hållbarhet. Den består av två pilar i gult och blått med texten RETURPACK under. Returpacks logotyp används först och främst när vi snackar med våra kompisar – alltså våra kunder, partners och underleverantörer. Men även i vår roll som arbetsgivare.
Med vår färgglada logotyp kan det ibland bli för dyrt eller krångligt att trycka i ”regnbågens” alla färger. Därför är de enfärgade varianterna (blå eller gul) perfekta för sådana tillfällen. Fast den svarta eller vita logotypen används bara i yttersta nödfall – typ som en backup-logga.
Pantameras liggande logotyp är som en kändis som bara dyker upp på de mest eftertraktade röda mattorna – och ska endast användas när vi vill synas på något riktigt storslaget, som ett episkt idrottsevenemang.
Returpacks liggande logotyp används bara när det är lite knepiga liggande format, typ banderoller och så vidare. Och då helt enkelt för att få upp storleken på logotypen litegrann.
Om du vill använda någon av våra logotyper så måste det först godkännas av vår marknadsavdelning.
Använd originallogotypen
Logotypen används FRÄMST i sitt originalutförande, dvs 3-färg. Alltså med blå och gula pilar + text i svart eller gräddvit.
Enfärgade logotyper
Enfärgade logotyper (blå eller gul) används främst till profileringar där det kanske blir för dyrt eller trycktekniskt svårt med 4-färgstryck.
Svarta & vita logotyper
Den svartvita varianten används i ytterst få fall. Exempel när den kan tänkas användas är i samarbeten där andra samarbetspartners också har sina logotyper i vitt eller svart. Eller som ett stilrent brodyr.
Lämplig bakgrund
3-färgslogotypen får inte ändras. Den får heller inte ligga mot en bakgrund där den syns dåligt, som den blå eller gula färgen som finns i pilarna. Däremot får den användas mot de andra färgerna som är framtagna i blått och gult.
Friyta
Kom ihåg att alltid låta logotypen andas. Dvs ge den lite friyta runtomkring så den inte kvävs. Om du är osäker så använd åtminstone höjden på texten PANTAMERA eller RETURPACK som friyta runtomkring logotypen.
Pilarna
Vi tycker att vår logotyp fungerar bäst med både pilar och text. Men om du har en kul idé på hur endast pilarna kan användas, kontakta marknadsavdelningen.
Rörliga logotyper
Både Pantamera och Returpack finns som rörliga logotyper. Det finns dessutom en variant med både Returpack och Pantamera. Och har man pilar i en rund logotyp så måste de ju snurra… Eller hur?!?
Logotypen som växlar mellan Returpack och Pantamera ska bara användas om det är företaget Returpack som är avsändare och man vill visa att det är Returpack som står bakom Pantamera.
På rollups placerar vi nästan alltid logotypen i toppen för att få maximal synbarhet.
Ett schysst exempel som visar placering av logotyp, samt hur färger och typsnitt kan användas.
Här ser man tydligt hur pantvågen används för att placera logotyp och hur man kan arbeta med typografin och våra färger.
Här är ett bra exempel på hur en 3D-bild kan se ut tillsammans med våra färger, typsnitt och hur vi placerar logotypen.
Pantvågen kan även användas i bild, för att få in fler färger, samtidigt som det förenklar placeringen av logotypen.
Ett riktigt bra exempel på hur komplementfärgerna kan användas, samt hur logotyp, pantvåg och typografi samspelar.
När vi arbetar med saker som behöver kapitelindelas så använder vi oss av våra komplementfärger. Men kom ihåg att vi alltid ska ha med våra blåa och gula färger.
När vi gör stora strajpningar av exempelvis lastbilar så jobbar vi med vår primära blå som bakgrund, mönstret och använder vår helgula logotyp.
Tydligt att Pantamera är blå och gul och vågen används som en sidfot.